Behandelmethodes

Sportmassage

Tijdens het sporten worden spiergroepen intensief gebruikt en soms overbelast. Sportmassage werkt preventief en herstelbevorderend.

Door sportmassage worden afvalstoffen beter afgevoerd. Hierdoor verminderen klachten en blessures. Door doorbloeding en de stofwisseling te bevorderen, herstellen de spieren zich sneller. Verder helpt massage om verkleving (verharding in de spieren) los te maken, en spierpijn en stijfheid tegen te gaan.

Je hebt onderscheid in:

  • sederende massage. Deze werkt ontspannend en herstelbevorderend.
  • stimulerende massage. Deze gaat vooraf aan de inspanning, bijvoorbeeld een wedstrijd, training, wandeling of andere recreatieve activiteit die net wat meer vergt dan gewoonlijk.

Manuele lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een massagevorm die het lymfestelsel stimuleert. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan zichtbaar en onzichtbaar vocht sneller via de lymfebanen af te voeren.

Het lichaam bestaat voor tweederde uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom de lichaamscellen, bloedbanen, lymfbanen en de hersenbanen. Lichaamsvocht vervoert onder andere zenuwprikkels, hormonen en schadelijke stoffen. Ook zorgt het voor de aanvoer van bouwstoffen en de afvoer van afvalstoffen.

Het afvoeren van vocht is belangrijk. Het vocht kan drukken op zenuwen, bloedvaten en spieren. Manuele lymfedrainage is niet alleen gericht op de drainerende (vocht afvoerende) werking van het lymfestelsel, maar vooral ook op de voedende en zuiverende werking van lichaamsvocht. Dit proces heet de waterhuishouding. Als het lichaam optimaal wil functioneren, moet de waterhuishouding in orde zijn.

In die waterhuishouding speelt het lymfestelsel een voedende, zuiverende en drainerende rol. Lymfedrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam. Alleen kan die functie behoorlijk verstoord worden in ons (drukke) bestaan door ziekte, stress of een ongeval.

Kinesiotaping

Kinesiotaping is een methode om de spieren te omzwachtelen (te tapen). Kinesis is Grieks voor ‘beweging’ – kinesiologie betekent ‘bewegingsleer‘. Kinesiotaping maakt gebruik van de kennis van hoe spieractiviteit de gezondheid kan behouden of herstellen.

Kinesiotaping kan worden toegepast om spieren te ontspannen en te activeren. Overbelaste spieren komen tot rust en de zwakkere spieren worden sterker. Kinesiotaping kan ook de bewegingsuitslag verbeteren, spieren en pezen ‘gestuurd’ verlengen of verkorten, en de vermoeidheid in de spieren verminderen.
Verder kun je met kinesiotaping de pezen en ligamenten (enkelbanden en kniebanden) ondersteunen. Dit verbetert de balans en het herstel. Kinesiotaping zorgt voor een betere vochtverplaatsing bij zwellingen en andere blessures. De pijn neemt af en de zwelling vermindert. Het zorgt voor betere aanvoer van voedingstoffen en afvoer van afbraakstoffen. De elastische tape die ontwikkeld is voor kinesiotaping ondersteunt de spieren in hun functie.

Indicaties voor kinesiotaping zijn onder andere:

  • spieren tegen overbelasting beschermen
  • gewrichten beschermen
  • pijn dempen
  • ontstekingen reduceren
  • lymfoedeem verminderen
  • haematomen verminderen
  • bewegingsmogelijkheid beïnvloeden
  • lichaamshouding corrigeren
  • fascia (spieromhulsend bindweefsel) corrigeren.

Dornmethode

De Dorn-methode is een behandeltechniek waarmee een scheefstand in bekken en wervelkolom wordt gecorrigeerd. De patiënt beweegt zelf arm, been of hoofd, waarbij de behandelaar een lichte druk uitoefent. In tegenstelling tot andere manuele behandelvormen, gaat dit niet met veel pijn gepaard. Dorn wordt daarom ook wel de zachte methode genoemd.

Vele rugklachten komen door een verschil in beenlengte. Daardoor wordt het bekken aan één kant omhoog geduwd. De onderste rugwervels komen zo onder druk te staan. Hierdoor ontstaan pijnklachten. Die pijn kan uitstralen naar de benen, met knieklachten tot gevolg. Ook komen pijn en scheefstand in de wervels voor, evenals pijn tussen de schouderbladen en bij het kijken naar links en rechts.

De Dorn-methode is eenvoudig en effectief. Al binnen drie behandelingen is duidelijk verbetering merkbaar. Daarnaast leer ik je een techniek die je zelf kunt toepassen, zodat je beenlengteverschil niet meer terugkomt.

De behandeling ziet er als volgt uit:

Stap 1: beenlengteverschil corrigeren
Stap 2: bekken recht zetten
Stap 3: scheefstand in de wervelkolom corrigeren.